Avtaleparter er Sponz, org.nr 919 919 434, og den som er registrert som kunde hos Sponz,
uavhengig av om andre er registrert som betaler eller som bruker av tjenesten. Avtalen vil
løpe inntil den sies opp eller heves av en av avtalepartene.
For nærmere informasjon om de enkelte tjenestene se www.sponz.no.
Hvis en kunde tar i bruk Sponz tjenester uten at det er inngått noen uttrykkelig muntlig eller
skriftlig avtale, anses vedkommende å ha akseptert Sponz vilkår.
Kunden plikter å gjøre vilkårene kjent for andre som av kunden er gitt tilgang til tjenestene.
Vilkårene omfatter også dennes bruk.
Når avtalen blir inngått, skal forbrukerkunder oppgi navn, personnummer, bostedsadresse
og e-post adresse. Sistnevnte brukes til å sende ut faktura.
Juridiske personer (bedriftskunder) skal oppgi navn, postadresse, fakturaadresse, om
sistnevnte ikke er identisk med postadressen, samt organisasjonsnummer og kontaktperson.
Sponz vil kunne benytte tildelt telefonnummer eller e-postadresser som elektronisk
kontaktadresse.
Dersom andre enn kunden selv regelmessig skal være bruker, plikter kunden å opplyse om
korrekt brukerinformasjon som navn, fødselsdato og adresse.
For at Sponz skal kunne oppfylle sine forpliktelser i henhold til avtalen, skal kunden snarest
mulig melde endringer av betydning for kundeforholdet til Sponz. Dersom Sponz ikke har
korrekt adresse eller av andre grunner får forsendelser i retur, kan Sponz ikke oppfylle sin
avtaleforpliktelse og vil derfor kunne si opp avtaleforholdet.
Kunden plikter å informere eventuelle brukere som er gitt tilgang til tjenesten, om at
opplysninger om bruk av tjenesten vil kunne bli utlevert fra Sponz til kunden. Se for øvrig
pkt. 10 om behandling av personopplysninger.
Sponz er en mobiloperatør som leverer mobiltjenester som gir tilgang til Telenors mobilnett
innenfor Telenors til enhver tid gjeldende dekningsområde i Norge.
Abonnementene er ment for ordinær trafikk i Norge. Samtaler til spesialnummer,
overtakserte nummer, samtaler til utlandet og bruk i utlandet blir fakturert på ordinære
trafikkvilkår (det henvises til enhver tid gjeldende prisliste). Ringeminuttene og meldingene
(SMS/MMS) skal ikke være maskinskapte, for eksempel som en serie av identiske meldinger.
Det er ikke tillatt å benytte abonnementene i maskiner som alarmer, heiser og lignende
uten at dette er avtalt spesifikt med Sponz.
Ved bruk i utlandet, er det til enhver tid den aktuelle utenlandske tilbyders dekning og
hastighet som gjelder. Hastighet i mobilnettet avhenger av flere forhold; lokale forhold,
dekningsutbyggingen der kunden befinner seg, hvor mange som er på nett samtidig,
hvorvidt kunden er utendørs eller innendørs. For nærmere informasjon om dekning og
hastighet se www.Sponz.no/kundeservice
Etter at kunden har nådd sin grense på datatrafikk kan hastigheten justeres ned i henhold til
kundens avtale. Reduksjon av hastighet vil gjelde ut inneværende måned. Ekstra datapakker
har en varighet på 30 dager.
Sponz sitt konsept er å gi laget eller foreningen brukeren selv har valgt kr 200 per
abonnement ved avtaleinngåelse; startbonus, og kr 200 årlig per aktive abonnement;
lojalitetsbonus. Med aktivt abonnement mener vi at brukeren betaler abonnementsavgift.
Det er ikke mulig å opptjene startbonus på samme telefonnummer flere ganger. Det er
heller ikke anledning til å opptjene lojalitetsbonus flere ganger på samme telefonnummer i
løpet av et år.
Sponz har gjennom frivillighetsregisteret knyttet seg opp mot de ulike klubbene. Dette har vi
gjort for å sikre at utbetalingene går mot et organisasjonsnummer og ikke mot
privatpersoner. Først etter at kunden har betalt sin første mobilregning er startbonusen
opptjent. Kravene for utbetaling er at opptjent beløp er mer enn kr 1 000. Har laget opptjent
mindre enn kr 1 000 vil pengene utbetales straks beløpsgrensen er nådd.
Den løpende lojalitetsbonusen fra Sponz kan utbetales to ganger i året til klubbens
bankkonto; kr 100 per gang. Startbonusen vil inkluderes i første utbetaling av
lojalitetsbonus.
Alle lag og foreninger som ikke har et politisk eller religiøst motiv og som har et
organisasjonsnummer kan motta Sponz midler.
Priser og eventuelle gebyrer for de enkelte tjenester finnes på www.Sponz.no. Merk at det er egne priser som gjelder bruk i og til utlandet, spesialnummer, innholdstjenester og tredjepartsleverandører.
Månedlige faste avgifter faktureres forskuddsvis, mens bruk utover de inkluderte månedlige
ringeminutter, SMS, MMS og datatrafikk faktureres i etterfølgende periode. På den første
faktura vil kunden bli belastet månedsavgift både for inneværende og kommende periode.
For første måned blir inkluderte ringeminutter, SMS, MMS og datatrafikk beregnet ut fra når
abonnementet ble aktivt.
Alle Sponz kunder vil automatisk få datamengden de ikke bruker opp i en måned overført til
neste måned. Du kan ta med deg data helt til du ender opp med det dobbelte av det som er
inkludert i abonnementet ditt. Har du 3 GB inkludert i abonnementet ditt, kan du «hamstre»
data helt til du ender opp med 6 GB. Gjenværende inkluderte ringeminutter, SMS, MMS og
ringeminutter fra forrige måned blir ikke overført til neste måned.
Vi gjør oppmerksom på at oppspart data vil forsvinne dersom du endrer abonnementet ditt.
Avtaleforholdet mellom Kunden og Sponz forutsetter at Sponz skal yte kunden kreditt.
Sponz har dermed rett til å foreta en kredittvurdering av kunden.
Sponz bruker et eksternt kredittopplysningsbyrå til å foreta kredittvurderingene. Basert på
leverandørens algoritme vil det fastsettes en kredittgrense for kundens bruk av tjenester
basert på en vurdering av den enkelte kundes betalingsevne.
Sponz har fastsatt en generell kredittgrense på kr 5000 for bruk av tjenestene.
Kredittgrensen er et internt hjelpemiddel for Sponz. Når det har blitt registrert at kunden
har nådd kredittgrensen eller om den har blitt oversteget kan kundens tjenester bli stengt
for videre bruk inntil betaling skjer eller sikkerhet et stilt. Sponz vil sende ut varsling til
kunden på SMS når det har blitt registrert at beløpsgrense på kredittgrense nærmer seg
og/eller har blitt oversteget. Den generelle kredittgrensen gir ikke kunden noen rett til å få
tjenestene sine sperret.
Sponz kan kreve at kunden forskuddsbetaler for tjenestene, alternativt stille sikkerhet for
riktig betaling ved forfall. Sponz kan kreve at kunden gjør opp all utestående gjeld før nye
tjenester leveres på kreditt.
Sponz kan på saklig grunnlag avslå å inngå avtale med kunden.
Med mindre noe annet følger av norsk rett kan kunden overdra avtaleforholdet til andre
som tilfredsstiller Sponz kundekrav. Kunden må skriftlig informere Sponz om enhver
overdragelse. I denne forbindelse må den samme informasjon som er nevnt i punkt 2, gis
Sponz.
Sponz kan overdra Avtalen til et annet selskap såfremt kunden etter overdragelsen ikke gis
vesentlige dårligere vilkår enn hva som følger av kundens avtale med Sponz.
Kunden må betale eventuell faste priser på forskudd. Bruk som ikke er inkludert i en fast
pris, faktureres etterskuddsvis. Hvis fakturabeløpet er under et visst beløp, fastsatt av
Sponz, sendes ikke faktura. Beløpet videreføres da til neste fakturaperiode.
Dersom kunden mener at faktura er feil, må kunden klage til Sponz innen betalingsfristens
utløp, eller dersom dette ikke er mulig, innen rimelig tid. Så lenge klagen er til behandling i
Sponz, forfaller ikke den påklagede delen av fakturaen til betaling. Kunden skal betale
uomtvistet del av faktura innen betalingsfristen.
Ved delvis innbetaling må kunden angi hvilken tjeneste innbetalingen knytter seg til.
Personopplysningene er viktig for at Sponz skal kunne levere tjenestene til deg som kunde.
Administrasjon av avtaleforholdet, fakturering, levering av avtalte tjenester og eventuell
informasjon om varer, tjenester og andre ytelser krever at Sponz behandler
personopplysninger om kunden. Opplysningene benyttes også for feilretting, drift av
tjenestene og sikkerhetsarbeid. Gjennom disse vilkårene samtykker du også om at vi i Sponz
kan bruke disse opplysningene som grunnlag for å kunne gi deg relevant informasjon om
våre tjenester og for at du som kunde kan gjøre de beste valgene.
Som teleoperatør er Sponz også pliktig til å levere ut navn, adresse, fødselsdato og
telefonnummer til nummer- og opplysningstjenester gitt du som kunde ikke reserverer deg
mot slik utlevering. Du kan reservere deg når du registrerer deg som kunde eller via Min
side.
Sponz behandler personopplysninger i tråd med den til enhver tid gjeldende lov- og
forskriftsregulering og i henhold til eventuelle vedtak fattet av offentlige myndigheter.
Bestiller kunden tjenester fra tredjepart som forutsetter utlevering av lokasjonsdata fra
Sponz, kan Sponz utlevere slike data.
Ved manglende betaling av faktura eller det oppstår rettslig tvist om betalingsplikten, kan
Sponz lagre spesifikasjon av samtaler og hendelser knyttet til abonnementsforholdet inntil
kravet er gjort opp eller rettslig avgjort.
Våre nettsider bruker cookies. Det varierer hva cookiesene lagrer, men hovedsakelig er det
id-brukernøkler som gjør det mulig å lagre brukerinnstillinger eller huske en bruker som
tidligere har besøkt sidene våre. Et eksempel på dette kan være at vi lagrer opplysningene
du har lagt inn mens du navigerer deg frem og tilbake. I tillegg bruker vi cookiesene og
analyseverktøy til å kunne vite hvordan kundene våre navigerer på siden vår. Disse
opplysningene er anonymisert.
Sponz bekrefter at vi ikke benytter din informasjon til annet formal enn vi har angitt i disse
vilkårene. Dine personopplysninger vil lagres hos Sponz AS i 3 år etter at du sist benyttet
tjenestene våre. Vil du slette personopplysningene du har registrert ta kontakt med oss på
hei@sponz.no.
Vil du lese mer om personvernreglene klikk på denne linken:
https://www.datatilsynet.no/regelverk-og- skjema/veiledere/hva-betyr/
Sponz og de ansatte i Sponz har i henhold til lov om elektronisk kommunikasjon § 2-9
taushetsplikt om opplysninger vedrørende bruk av tjenestene og om innholdet i
kommunikasjonen.
Sponz kan likevel utlevere slike opplysninger til domstolene, politiet, påtalemyndigheten
eller andre som i henhold til lov kan kreve det.
Kunder av Sponz kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at Sponz
har oppfylt sin opplysningsplikt i henhold til angrerettloven.
Hvis kunden tar tjenesten i bruk før angrefristens utløp, skal kunden betale for den bruk av
tjenesten som har funnet sted om kunden går fra avtalen.
Sponz tildeler kunden bruksrett til bestemte kommunikasjonsnummer som mobilnummer,
SIM kort og koder for sikker autentisering eller innlogging av kunden slik som PIN-kode,
brukernavn og passord. Gjennom de tildelte kommunikasjonsnummer, kort og koder gis
kunden tilgang til og knyttes til bruken av tjenesten som kunden har inngått avtale med
Sponz om.
Av regulatoriske, tekniske, driftsmessige eller sikkerhetsmessige årsaker kan det være
nødvendig å endre kommunikasjonsnummer som Sponz har tildelt kunden. Sponz vil, så
langt det er mulig, varsle kunden i rimelig tid forut for endringen. Sponz er uten ansvar for
kostnader, tap eller ulemper som kunden måtte bli påført som følge av tildelingen av nye
kommunikasjonsnummer etter denne bestemmelsen.
Det er kunden ansvar å sørge for at utstyr, personlige kort, koder og passord som benyttes
for tilgang til tjenestene, ivaretas på en betryggende måte og oppbevares og benyttes på en
slik måte at uvedkommende ikke får tilgang til dem. Kunden skal ta alle rimelige
forholdsregler for å begrense risikoen for at uvedkommende kan misbruke eller på annen
måte få uberettiget brukstilgang til utstyr som benyttes for tilgang til tjenestene (for
eksempel SIM-kort).
Dersom kunden har kjennskap til eller mistanke om at utstyr, personlige kort og koder er
tapt, eller at uvedkommende urettmessig har skaffet seg dette, plikter kunden straks å
melde dette til Sponz for å hindre misbruk av tjenestene. Sponz vil umiddelbart sperre
berørte tjenester og abonnement. Selv om et abonnement er sperret, vil det påløpe vanlig
abonnementsavgift så lenge abonnementet ikke er oppsagt.
Den som er registrert som kunde er ansvarlig for betaling av de tjenester som Sponz leverer
i henhold til avtalen.
Gir kunden andre tilgang til sin telefon eller annet utstyr svarer kunden for dens bruk.
Dersom uvedkommende har fått tilgang til telefonen/terminalen eller utstyret uten kundens
medvirkning og tatt i bruk av tjenestene skal ikke kunden betale for dette med mindre noe
annet følger av bestemmelsene nedenfor.
Forbruker er ansvarlig for inntil kr 1 000 for uvedkommendes uberettigede bruk før
meldingstidspunktet. Har forbruker utvist grov uaktsomhet, er forbruker likevel ansvarlig for
inntil kr 10 000. Hvis forbrukeren har utvist forsett eller har unnlatt å gi melding uten
ugrunnet opphold etter tap av utstyr, personlige kort eller koder, er ansvaret ubegrenset.
Ved berettiget mistanke om bedrageri eller svindel fra kundens side, vil Sponz politianmelde
forholdet.
Sponz er ansvarlig for bruk av tjenestene som finner sted etter at Sponz mottok og bekreftet
varselet, med mindre kunden har opptrådt svikaktig. Sponz skal kunne dokumentere at bruk
av tjenesten er autentisert, korrekt registrert og ikke rammet av teknisk svikt eller annen
feil.
Dersom Sponz ikke leverer tjenesten eller tilknyttede ytelser innen den frist som er avtalt
med kunden kan kunden kreve kompensasjon etter standardiserte satser. Det samme
gjelder dersom kunden ikke kan benytte tjenesten(e) på grunn av feil eller mangel i
nettet eller ved tjenesten. Kompensasjon vil normalt gis ved at kunden blir
godskrevet en forholdsmessig del av faste løpende priser for den aktuelle tjenesten.
Bestemmelsen ovenfor gjelder dog ikke dersom Sponz kan godtgjøre at feilen skyldes
forhold eller hendelser utenfor Sponz kontroll.
På grunn av fysiske og geografiske forhold eller annen ytre påvirkning, kan noen tjenester og
utstyr ikke benyttes overalt i nettet. Dette anses ikke som en slik feil ved tjenestene som er
omhandlet i dette punktet.
Feil eller mangler ved avtalte tjenester som skyldes forhold som ligger innenfor Sponz
ansvarsområde, skal uten ugrunnet opphold meddeles Sponz.
Kunden mister sin rett til å gjøre en feil eller mangel gjeldende, dersom han eller hun ikke
gir Sponz melding om dette innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget
det.
Sponz skal snarest mulig etter å ha blitt kjent med en feil eller mangel ved tjenesten,
iverksette tiltak for å rette dette.
Sponz er erstatningsansvarlig overfor forbrukerkunder for direkte tap som skyldes mangler
ved tjenesten såfremt at Sponz ikke kan godtgjøre at mangelen skyldes forhold utenfor
Sponz kontroll, og som Sponz ikke med rimelighet kunne ventes å unngå eller hindre
konsekvensene av. Overfor bedriftskunder er Sponz bare ansvarlig for direkte tap som
skyldes uaktsomhet fra Sponz sin side. Direkte tap defineres som nødvendige og
dokumenterte merutgifter som kunden er påført som en følge av mangelen.
Kun ved mangler forvoldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra Sponz sin side er Sponz
erstatningsansvarlig overfor forbrukerkunder eller næringsdrivende kunder for indirekte
tap. Indirekte tap regnes blant annet som tapt fortjeneste eller goodwill, tap som følge av
minsket eller bortfalt produksjon eller omsetning, tap som følge av at tjenesten ikke kan
nyttiggjøres som forutsatt, tapt fortjeneste som følge av at en kontrakt med tredjemann
faller bort eller ikke blir oppfylt samt tap som følge av ødelagte eller forringede data.
Både for direkte og indirekte tap er Sponz samlede erstatningsansvar begrenset oppad til kr
50 000 for hvert tilfelle, med mindre tapet skyldes grov uaktsomhet eller forsett fra Sponz
side.
Skyldes tapet eller kan tapet føres tilbake til forhold eller handlinger forårsaket av kunde
eller tredjepart, herunder tap som oppstår som følge av kundens installasjon og bruk av
programvare eller kundens tilknytning av eget utstyr til Sponz tjenester er Sponz ikke
ansvarlig.
Ved forsinket betaling vil Sponz sende varsel i samsvar med gjeldende lovgivning og belaste
kunden med purregebyr samt forsinkelsesrente.
Hvis kunden ikke har betalt etter at Sponz har sendt minimum 2 purringer kan Sponz stenge
for videre bruk av Sponz tjenester. Ved mislighold av betaling kan ethvert utestående krav
anses som forfalt.
Hvis kunden har felles faktura for levering av flere tjenester og ikke betaler utestående krav,
vil stenging normalt omfatte samtlige kundeforhold, med mindre kunden gjør Sponz
oppmerksom på dem.
Når vilkårene for stenging av tjeneste er oppfylt, kan Sponz stenge samtlige tjenester når
kunden har flere kundeforhold. Sponz kan stenge kunden for bruk av tjenestene dersom;
1. Kunden har, etter pkt 2, ikke nødvendig og korrekt informasjon
2. Oppfyller ikke krav til sikkerhetsstillelse fastsatt av Sponz, jf. pkt. 7
3. Utsetter nettet eller tjenester for skade eller forstyrrelser
4. Opptrer i strid med gjeldende lovgivning eller offentligrettslige regler for elektroniske kommunikasjonstjenester
5. Avtalen misligholdes grovt, grovt misbruker tjenester eller utstyr eller grovt krenker Sponz, Sponz representanter eller andre.
Før Sponz iverksetter stenging etter denne bestemmelsen, skal kunden, om mulig, varsles
skriftlig, gis anledning til å uttale seg om forholdet og rette opp årsaken til stenging. Varselet
skal opplyse om årsaken og fastsette en frist for å rette opp forholdet. Hvis fristen
oversittes, forholdet ikke rettes opp eller det gjentas, ansees kundeforholdet som opphørt.
Kunden blir belastet med den til enhver tid gjeldende pris for gjenåpning når det forhold
som begrunnet stengingen er bortfalt.
Hvis det kreves av hensyn til sikkerheten eller funksjonaliteten i nettet, viktige
samfunnshensyn eller hensynet til tredjemanns vern, kan Sponz koble ned kundens
forbindelse til nettet uten forhåndsvarsel. Kunden skal, i slike tilfeller, straks informeres om
nedkoblingen.
Hvis kunden har et unormalt høyt forbruk av tjenester, kan Sponz, i særlige tilfeller, stenge
for bruk av tjenesten eller koble ned forbindelsen til nettet uten å varsle kunden på forhånd.
Kunden skal varsles snarest mulig etter stenging.
Kunden kan til enhver tid si opp avtalen med umiddelbar virkning. Oppsigelsestiden for
abonnementet er ut inneværende kalendermåned. Ved oppsigelse eller utportering,
krediteres og tilbakebetales ikke månedsavgift for inneværende måned. Sponz har rett til å
fakturere kunden for faktisk bruk og gjenstående abonnementsavgift.
Hvis det er saklig grunn, kan Sponz si opp avtalen med en måneds varsel. Oppsigelsesfristen
regnes fra den første dag i den påfølgende måneden etter oppsigelsen.
Sponz kan med øyeblikkelig virkning heve avtalen ved vesentlig mislighold fra kundens side.
Før avtalen heves, skal Sponz, om mulig, varsle kunden skriftlig. Varselet skal opplyse om
grunnlaget for heving og fastsette en frist for å rette opp forholdet.
Enhver avslutning av avtalen innebærer at det laget som har mottatt Sponz vil miste alle
fremtidige utbetalinger.
I nødsituasjoner, herunder ved alvorlige trusler mot liv eller helse, miljø eller nettsikkerhet,
har netteier rett til å gjennomføre nødvendige tiltak, selv om det skulle medføre begrenset
mulighet for bruk av tjenestene, avbrudd, forstyrrelser eller endringer i tjenestene. Disse
punktene gjelder også om det anses som nødvendig av tekniske, sikkerhetsmessige eller
driftsmessige årsaker eller som følge av offentlige vedtak eller andre regulatoriske forhold.
Sponz er uten ansvar for kostnader, tap eller ulemper som kunden måtte bli påført som
følge av slike tiltak.
Sponz har rett til å foreta endringer i tjenester, herunder opphør av tjenesten, priser og
vilkår. Sponz skal varsle kunden på hensiktsmessig måte, og senest 30 dager før endringen
trer i kraft.
Sponz forbeholder seg retten til å gjøre endringer i brukervilkårene og med umiddelbar
virkning dersom dette kreves av loven, myndighetene eller av sikkerhetsmessige årsaker.
Om du som kunde ikke godkjenner meldte endringer har du selv plikt til å si opp tjenestene
fra Sponz.
Ved endring i, eller opphør av, en tjeneste vil kunden kunne tilbys en annen tjeneste. Om
kunden ikke ønsker den nye tjenesten, anses avtaleforholdet som oppsagt. Kunden har i så
tilfelle selv plikt til å si opp tjenestene fra Sponz. Ved endring av avtalevilkår, kan forbruker
si opp avtalen uten ekstra kostnader med virkning fra det tidspunktet endringen trer i kraft.
Endring av vilkår og priser til kundens fordel kan Sponz gjennomføre uten varsel i forkant.
Klager på tjenesten og Sponz-utbetalinger skal rettes til Sponz via hei@sponz.no. Ved avslag fra Sponz kan forbrukerkunder og bedrifter med maksimum 10 årsverk kan klage på Sponz avgjørelse i klagesak på Sponzs leveranse av tjenester til Brukerklagenemnda for elektroniske kommunikasjons (BKN). For nærmere informasjon se www.brukerklagenemnda.no.
Tvister mellom kunden og Sponz skal søkes løst i minnelighet. Dersom det ikke lar seg gjøre, kan hver av partene bringe tvisten inn for de ordinære domstoler, med Oslo tingrett som verneting. Vernetinget er ikke bindene for forbrukerkunder.